010-641 00 79

Placeringsförfrågan Vardagar (8-16)

010- 650 07 93

Placeringsförfrågan (kvällar och helger)

info@millegarden.se

Skicka ett mail

010-641 00 79

Placeringsförfrågan Vardagar (8-16)

010-650 07 93

Placeringsförfrågan (kvällar och helger)

info@millegarden.se

Skicka ett mail

Lägenheter

Våra lägenheter har skyddsklass 1 och är utlokaliserade på centralt läge på olika orter. Skyddsklass 1 innebär att klienterna har tillgång till personal på dagtid. På kvällar, helger och
nätter har de tillgång till ett journummer dit de kan ringa och be om stöd. Lägenheterna ligger på våning 2 och uppåt i fastigheterna, det krävs portkod eller tagg för att gå in genom
entrédörren, säkerhetsdörrar och insynsskydd. Vissa lägenheter är handikappanpassade, har hiss, balkong, tvätt- och torktumlare.

Klienter som bor i lägenhet har självhushåll. Vi ser till att nyanlända klienters akuta behov av till exempel kläder, hygienartiklar och mat tillgodoses.

Klienterna erbjuds ett personlarm om det anses lämpligt efter riskbedömning.

Vi tar inte emot klienter i ett aktivt missbruk i våra lägenheter. Vi kan hjälpa till att stötta klienter som är motiverade att bibehålla sin nykterhet när de bor hos oss. Vi erbjuder även att
ta urin- och utandningsprov.

Djur är välkomna!

Metoder som erbjuds i våra lägenheter

På Millegården arbetar vi med arbetssätt och metoder som är väl definierade och som är beprövade och/eller har stöd i vetenskap.

Vi arbetar med stöd och hjälp. Vi stöttar de klienter som är i behov av behandling till kontakt med något i vårt nätverk inom öppenvården.

Alla klienter får en egen kontaktperson. Alla erbjuds minst ett enskilt samtal med sin kontaktperson i veckan.

Kontaktpersonen upprättar och uppdaterar en genomförandeplan som utgår från vårdplanen
och klientens önskemål och behov utifrån de enskilda samtalen. I placeringens akuta fas
hjälper KP klienten med vår utförliga incheckningslista som ska säkerhetsställa att klienten upprättar ett bra skydd. Insatserna i genomförandeplanen är individuellt utformade efter klientens behov. Vi är flexibla när det gäller att hitta lösningar och möjligheter för klienten.
Vår grundtanke är att det är viktigt att möta behovet utifrån var personen befinner sig just nu.

Insatserna kan handla om att ge stöd i samhällsorientering, skapa struktur i vardagen och
praktiskt stöd i klienternas vardagsekonomi. Vi är med i förändringsprocessen och är tydliga
med att vi förstår att den varken är självklar eller enkel. Klienter får stöttning att få
kännedom om lokalsamhället och de olika verksamheter som finns där, till exempel
behandlingsinsatser, öppna förskolor, myndigheter, vårdcentral och psykiatri med mera.
Kontaktpersonen stöttar klienten med sysselsättning och bostadssök. Vi erbjuder klienten att följa med på olika sociala sammanhang som att äta lunch eller ta en fika på en allmän plats.

Project Support är en evidensbaserad föräldraintervention som ursprungligen är framtaget för att stödja våldsutsatta föräldrar som upplever svårigheter i sitt föräldraskap.
Syftet är att öka förälderns förmåga att samspela och hantera konflikter med barnet och att
minska barnets beteendeproblem och andra effekter av våld i familjen.

Project Support skiljer sig från andra föräldraprogram genom att metoden innehåller både socialt/emotionellt stöd och praktisk träning av föräldraförmågor. Behandlarna visar och
tränar de olika föräldraförmågorna i praktiska övningar tillsammans med föräldrarna.
Project Support är användbart för flertalet föräldrar som behöver stöd i sitt föräldraskap och
har barn i åldern 3–9 år.

ÅP är till för Ungdomar och vuxna med beroendeproblem som rör alkohol, narkotika,
läkemedel, tobak eller spel. Återfallsprevention är en form av kognitiv beteendeterapi (KBT)
och syftar till att förebygga återfall i missbruk. Metoden syftar till att ge yttre
(beteendeinriktade) och inre (kognitiva) färdigheter att påverka såväl återfalls- som
nykterhetsprocessen, och därmed möjligheter att undvika återfall. De yttre färdigheterna
handlar bland annat om att kunna tacka nej till alkohol på ett effektivt sätt. De inre
färdigheterna handlar om att deltagarna tillägnar sig ökad förmåga att känna igen, undvika
och hantera risksituationer för återfall.

Klient får utbildning i digital säkerhet runt till exempel sociala medier, mobiltelefon,
platsinformation och liknande. Klienten får utbildning kring strategier hur den ska bete sig i
framtida hotfulla situationer och genomgång av eventuella risker för fortsatt våld. Klienten
får stöttning med eventuell fiktiv historia om det behövs. Vår säkerhetschef håller ett
inledande säkerhetssamtal med alla klienter.

Varje klient erbjuds tio enskilda krissamtal för att få hjälp och stöttning att hantera och
förstå sina krisreaktioner. Krisreaktioner är normala reaktioner på onormala
händelser, och krisstöd handlar om att hjälpa individen att återfå sin vanliga balans
och funktion. Om krisarbetet utförs på rätt sätt kan man förhindra allvarligare
konsekvenser som traumatisering och psykisk ohälsa. Inom psykologin definieras en kris som det reaktionsmönster som följer en händelse
eller situation som överstiger en individs aktuella resurser och förmåga att anpassa sig. I samtalen följer vi internationellt erkända riktlinjer för krisstöd vid allvarliga
händelser.

En kriminell livsstil baseras på en självbild och världsbild som formas under barndom och
tonår. Programmet innehåller övningar för att väga för- och nackdelar med brott, främja
problemlösning, utmana kriminella tankemönster och träna sociala färdigheter. Drivkrafterna
bakom brott är bland annat rädsla för att inte klara livet utan kriminalitetens belöningar,
såsom tillhörighet, status och bekräftelse. Andra faktorer är bristande självkontroll,
känslokyla och avstängda känslor, samt skam, makt, spänning och habegär. Vår personal har
också licens för följande program: • Att gå vidare – för ungdomar i ungdomstjänst • Ett nytt
vägval – för anhöriga och ungdomar • Omtankar – för unga vuxna i häkte • Nya utmaningar
– för unga vuxna och vuxna • Avbrottet – för kvinnor om kriminalitet.

HAP är till för personer över 18 år som missbrukar eller är beroende av cannabis och som
vill sluta använda drogen. HAP har en kognitiv-beteendeterapeutisk (KBT) orientering med
fokus på integration av känslor, kognitiv utveckling och beteendeförändring. Metoden är
manualbaserad, men behandlaren behöver anpassa sessionerna efter varje persons enskilda
behov. Programmet tar hänsyn till cannabinoidernas hämmande inverkan på kognitiva funktioner, och det följer den farmakologiska utsöndringsprocessens stadier. Programmet innehåller tre faser, en medicinsk, en psykologisk och en social fas.

Motiverande samtal är en specifik samtalsmetod och ett förhållningssätt med syfte att uppnå
ökad motivation till beteendeförändring. Viktiga MI-principer är att:

  • försöka förstå genom ett empatiskt och reflekterande lyssnande.
  • inte argumentera när klienten inte ser någon anledning att förändras utan i stället
    undersöka varför.
  • stärka klientens tro på sin förmåga och möjligheten till förändring.

Vi använder metoden med trovärdiga budbärare (credible messenger) för att stödja våra
avhoppare. Metoden bygger på mentorskap där mentorn, som är en förebild, delar sina egna
livserfarenheter med dem den stödjer. Mentorn har själv framgångsrikt övervunnit sin egen
marginalisering genom återhämtningsprocesser och har nu möjlighet att skapa en
transformerande inverkan på individer som är på väg att lämna sin kriminella livsstil. Det är
avgörande att säkerställa att de personer som är utvalda att erbjuda mentorskap som
trovärdiga budbärare är stabila, mogna, väl förberedda och rustade för att möta de krav som
rollen ställer.

Behov av akut placering? Vi erbjuder placering samma dag.

info@millegarden.se

Skicka ett mail

010-641 00 79

Placeringsförfrågan Vardagar (8-16)

010- 650 07 93

Placeringsförfrågan (kvällar och helger)